Bascos Blogg

Bascos Blogg

måndag 3 juni 2013

Igår kom Milton förbi...

med sin matte och hennes syster. Chili och Harissa mötte upp ute i sele. Milton fick springa lös på gräsmattan. Han är ju bara en tredjedel stor som Chili. Matte såg hur kul Chili tyckte det var att jaga honom och Milton tyckte det var jättekul att jagas. En sån ska vi ha! sa hon, fast mest på skoj. Sen gav Milton igen när alla var inomhus och jagade oss istället. Ett energiknippe till liten hund får man nog leta efter. Jag pallade inte till slut och satte mig på ett säkert ställe och iakttog honom. Matte var så stolt och glad att vi behandlade honom bra, inga tassar eller fräs, mest nyfiket undrande och faktiskt ganska kul att bli jagad.

Snöa har blivit ett år, hon beräknades ju vara född april-maj 2012. Visar inga tecken på att bli könsmogen, så nu undrar matte vad som står på. Vi får avvakta lite och se, men vi kan inte tänka oss att de som tog henne som sommarkatt och behandlade henne som de gjorde kastrerade henne när hon var liten när inget annat verkar ha gjorts för henne. Hon har i alla fall blivit väldigt mammig och ska sova på mattes bröst varje natt. Där står hon först och trampar huuuur länge som helst innan hon lägger sig till rätta. Liten och nätt är hon ju så det märks knappt att hon ligger där. Matte tycker det är mysigt i alla fall. Jag är ingen sängkatt så mig får hon ju inte mysa med där. Hon har ju tillräckligt med Snöa, Chili, Cinna, Arwen och Soya och så klart husse vid sovdags som ska dela på sängen.

Imorgon ska stenläggningen bli klar på vår gård. Det kommer bli jättefint och svalt att gå på. En och annan myra lär nog hitta dit som man kan spana på. Till helgen görs sista rycket med förrådet, så snart kan dom lägga ner massa mer tid på oss tycker jag.

Nehej, nu orkar inte blogghjälpen skriva mer. Så jag får önska er en bra kväll mina vänner.

Basco

3 kommentarer:

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Ni är modiga ni som låter er jagas av en hund !
Jag hade minsann både fräst och tassat till den hund som hade vågat prova :)

Alice sa...

Vågar ni busa med en skällis? Vad modiga ni är!
Jag är inte heller någon sängkatt men småkillarna Bosse och Mårrgan ligger oftast hos matte.
Stenläggningen blir säkert mysig att ligga och slappa på när det är varmt.
*nosbuffar*

Mimmi, Chicko, Tarzan, Sessan sa...

Mjau Basco vännen, våran Sessan är som Snöa, hon är oxå så liten och nätt, så det känns inte som att hon ligger på matte och trampar innnan hon lägger sig ner huuur länge som helst. Vi andra är inte heller några sängkatter, som Sessan är, mjau
Vi vill bara mysa en liten stund hos matte, men sedan vill vi ner igen.

Tass tass kram på dig du fina Basco