Bascos Blogg

Bascos Blogg

tisdag 22 april 2014

En milstolpe....

...ska jag strax berätta om men först vill jag börja med att tacka för alla grattishälsningar. Jorå, lite smaskens bjöds det på till kvällningen som ni kan se.
Alla var ganska mätta och belåtna efter det:)
 
Vi har en nattgäst som kommer på kvällen. Matte har förstått att någon bor under vår altan, för hon har sett ett ganska stort ingångshål på ett ställe. Igår visade den sig. Eller rättare sagt vi varslade om att någon var på ingång på tomten för det var mörkt ute och när matte sen kollade ut så tyckte hon sig se en liten rörelse i gräset. Ut med ficklampan för att kontrollera. Får jag presentera vår underaltangäst!
 
Bakifrån!
Snett framifrån!
 
Förra sommaren hade vi några som bodde under altanen också, fast då gick de in från andra sidan altanen, där har numera Sippa och Frasse gjort sig hemmastadda just där, så det är väl därför de hittat ett nytt bo. Får sannerligen säga att de har en gedigen transportsträcka till närmaste blötmark som förvisso är på ängen, men dit måste de korsa två vägar och hela tre tomter för att komma. Söt är den i alla fall.
 
Så till rubriken.
Igår fick Chili och Soya chansen att gå ut utan koppel. Chili har lyckats smita ut tidigare när någon annan av oss har varit på väg ut, man har då märkt att han inte sticker iväg utan håller sig helst på tomten, precis som Soya. Jag tror inte att någon av dem fattade till en början att de inte hade kopplet och selet på sig, men nu har de nog förstått. De är ute under sträng bevakning från matte och husses sida och det är ganska skönt för alla tror jag för när man bara vill ligga och lapa sol eller skugga så ska en tvåbenting stå bredvid och bara vänta.....
 
 
 
Alla tar det helcoolt, idag var Chili ute tillsammans med Solan, Sippa och Frasse på tomten, sen var det Soyas tur. Bara grabs! Och inga hard feelings. Det känns lovande för framtiden. Själv tycker jag ju bara om att äta gräs och när jag är klar med det så går jag in. Sambal är likadan, fast idag tog han sig en lång fluktare på säker plats men spanade omgivningarna och kanske, kanske vågar han sig lite längre och längre bort från gräsätandet.
 
Hoppas vädret håller i sig, man kan ju tro att det är sommar!
 
Kram på er
Basco
 
 


2 kommentarer:

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Men vilken sötis som bor under er altan :)
Härligt att ni kan vara ute utan sele !
Tassklappar o Nosbuffar

Alice sa...

Jamarns vad spinnande att vara ute på fri tass! Men skönt att ni håller er i närheten.
Matte tyckte er gäst såg lite otäck ut.
*nosbuffar*