Bascos Blogg

Bascos Blogg

söndag 21 november 2010

Massa host och mys i veckan.....

Matte har varit hemma med oss nu hela veckan, hon har inte mått så bra och har en väldigt besvärlig hosta. Därför har hon sovit på soffan i "sittställning" med en massa kuddar bakom ryggen för att kunna få sova över huvudtaget. Lite underligt tycker vi och har vakat över och sovit bredvid henne hela nätterna. Vi gillar inte dom där kraftiga hostningarna och blir lite rädda när dom sätter igång, husse har hostat illa han med. Men....det har varit skönt att ha henne här i alla fall. En massa gos och mat på regelbundna tider. Sen dök det upp nåt vitt på balkongen härom dan, har ett svagt minne av det från förra året, lite läskigt och KALLT! Soya vägrar gå ut på balkongen, framför allt nu när det vita bara blivit blött, nä han gillar inte alls underlaget och ingen av oss andra står direkt och jamar framför balkongdörren och vill ut, sen blåser det ju alldeles förskräckligt ibland så det viner i kattnätet, det är också lite läskigt, in i lägenheten igen där det är varmt och tryggt. En dag plockade matte ihop alla våra leksaker och satte ned dom i en kartong, jag trodde att hon skulle göra sig av med dom och tittade på henne med dom mest oroliga ögon jag kunde uppbringa, men hon ville bara samla ihop allt för att det såg så rörigt ut. Så nu får vi plocka ut dom leksaker vi vill leka med från lådan, kan va lite svårt att bestämma sig ibland. Sambal blev även han lite dålig i veckan, han ville bara sova och inte äta, hur mycket matte än försökte truga honom med tonfisk och a/d. Lite senare på kvällen piggnade han på sig och blev sitt vanliga jag igen men ingen av oss fattar vad det var för fel, han kanske bara hade en dålig dag. Matte var orolig att hon hade smittat honom med någonting.

Annars då? Harissa tycker ju att pappersknyttena som matte slänger iväg till henne ibland är det roligaste hon vet att leka med så ibland när matte har slängt dom i återvinningspåsen för att bästföredatumet gått ut, går Harissa sonika dit och plockar upp dom igen, hon tycker minsann att dom inte är "saggiga" nog för att slängas. Arwen tar delar av sin dagliga gos av matte framför datorn på morgonen, då ställer hon sig på bakbenen och uttrycker ljudligt att hon vill komma upp i famnen, sen lägger hon sig i alla väderstreck och gosar så hon håller på att trilla ur knät. Sambal har blivit än mer harmonisk och vill inte bara försvinna bort när matte klappar honom, han verkar tycka att det är helt ok numer men han föredrar ju att "snutta" på Arwen och ibland på Chili och även Soya. Men Chili och Soya säger ifrån, de gillar inte det där riktigt. Han har ett väldans behov av att få trygghet från de sina och man kan höra på honom när han är på "snutthumör". Annars är han ju ganska trött och kan se himla nyvaken ut ibland, men när han är på benen och pigg finns det ingen som kan hoppa högre än honom från sittande läge efter bollar och snören. Chili får sina tokryck ibland och man kan tro att han är en unge igen, det bara kommer när man är minst förberedd. Då springer han så fort och är plötsligt överallt och vill leka med allt som finns att leka med, vi brottas ibland på skoj, det är roligt tycker jag, men mest gillar jag att klå Harissa, det brukar bli så där varje kväll som vi mäter våra krafter, ibland vinner hon och ibland jag.


Jag då, gillar ju att vara i mittpunkten som vanligt, ingen ska ju komma och tro att dom ska ha någon förtur till någonting, det är min natur och det finns ju en hel del charm med det. Ta bara det när matte ska skiva ost till sin smörgås på morgonen, då vet hon att jag står någon centimeter ifrån på diskbänken, kanske bumpsa lite på henne för att vara säker på att hon vet att jag är där. Brukar få en liten bit, men sen slänger hon ut mer ost till dom andra!!!! och då får jag bråttom att hinna äta upp även deras ost. Jag tycker ju att jag är värd det, är man bäst och vackrast så är man......

Inga kommentarer: