Bascos Blogg

Bascos Blogg

fredag 8 oktober 2010

Vem är jag då?????

Tänkte att en liten presentation så här i början på bloggen kan vara bra. Jag är en av de sk "kryddungarna". Kryddungarna blir vi kallade för vi har så spicy namn allihop. Det är jag Tabasco, brorsan Sambal och systern Harissa. Jag tror nog att vi gör skäl för våra namn allihop :)

Vi föddes ute av mamma Masala, närmare bestämt i Huddinge. Mamma är en vacker mörk sköldpadda. Hon hade gått hemlös en längre tid och födde oss i april/maj 2009. Vi blev alla infångade och vi ungar hamnade hos akutmatte Ann-Sofie. Mamma fick flytta till Stockholms katthem.


Mamma Masala

Kan inte direkt säga att vi är lik mamma, Harissa och Sambal har hennes profil men vi har inte hennes färger. Jag är en röd, långhårig kattgrabb, troligtvis med lite norsk skogskatt i mig. Mins svansspets är grå och jag har en liten vit fläck på bröstet och mina baktassar är vita. Harissa, som är korthårig, har en ännu märkligare färg, hon är röd i grunden och bruntabby! Sambal är en kopia av henne men cremetabby. Ja, vilken samling, eller vad säger du?

Det var på Stockholms Katthems hemsida som matte såg en bild på mig och blev helt betagen. Hennes båda tidigare röda kattbröder, Tiger och Leo, hade gått bort, jag berättar mer om dom senare....

Det krävdes i alla fall lite övertalning för att få husse med på ett besök hemma hos oss. Och när dom kom dit gjorde vi vårt bästa att charma dom. Resultatet blev att jag och Harissa bokades på en gång. Sambal var redan bokad av någon annan. Efter ett par besök till så visade det sig att den som bokat honom inte hade hört av sig och matte och husse hade fäst sig vid oss alla och ville inte splittra på oss. Så vi fick alla komma till samma hem. Det var med lite skräckblandad förtjusning som vi den 28 Juli 2009 kom till vårt nya permanenta hem. Där fanns redan två andra katter, Chili och Arwen, men efter någon dag så var det fullt ös medvetslös där hemma och vi smälte in utomordentligt i den nya familjen.

Chili då, min halvbror, är en ståtlig kille på tre år.

Han hittades när han var väldigt liten irrandes omkring på en bensinmack i Nacka. Det var faktiskt husse som tog med honom hem. Chili var ca 8 veckor tror matte. I början trodde dom att han var en tjej?! Hur svårt kan det va, va? Efter ett par veckor så upptäckte dom att han inte var en tjej och det var ju tur att han fått ett namn som funkar på bägge ock. Chilis ankomst livade upp de bägge kattbröderna, Tiger och Leo, då 16 år gamla. Men de orkade inte hålla hans tempo riktigt. Sen blev Tiger dålig och det visade sig att han hade en tumör i tungan. Han fick somna in den 10/10 2008.

Leo som var kvar orkade inte alls med Chili som var en hejare på att brottas. Husse säger att han är en naturlig utövare av Krav Maga! Och hans krabbgång gick inte av för hackor. Leo hade struma i stort sett hela sitt liv och var en ganska tunn kille.

Leo i kartong

Så matte och husse bestämde sig för att ta en katt från Stockholms katthem så att Chili fick någon att leka med. Sagt och gjort, efter ett besök på katthemmet blev Arwen (fd Alexis) bokad. En liten ängslig katthona med gråtabby och vitt som kom ursprungligen från Örebro Katthem efter att hon omhändertagits från några äldre personer. Hon blev vår extramamma och vi snuttade på henne både i tid och otid men hon verkade njuta av all uppmärksamhet vi gav henne. Ja, både Chili och Arwen har varit bra förebilder och läromästare för oss yngre.

Arwen med sina gröna ögon



Nä, nu får det faktiskt räcka för en stund, kan ju inte skriva allt man vill ha nedtecknat på en gång.
Hej Svejs!

Inga kommentarer: