"Utredaren anser att katter som är sjuka, skadade eller så förvildad att de inte mår bra av att vara i människors närhet, bör avlivas.
Är katten däremot frisk anser utredaren att katterna i
första hand bör säljas eller överlåtas till personer som tar väl hand om dem.
Många katthem bedriver idag en imponerande omplacering av herrelösa katter till
privatpersoner. Katthemmen har dock uppgett till utredaren att det är svårt att
hitta hem till alla de friska herrelösa katter som skulle kunna omplaceras.
Utredaren anser därför att i andra hand, om
det inte går att hitta hem till dessa katter, bör katterna avlivas. Vissa
personer har framfört att det inte är etiskt acceptabelt att avliva friska djur
men som utredaren ser det är det en rätt som människan har tagit sig över alla
djur som hon håller. Även om utredaren anser att kattens status ska höjas i den
bemärkelsen att katter ska tas om hand och inte lämnas vind för våg att klara
sig själva, ser inte utredaren att det finns etiska skäl att särskilja katterna
från de andra djuren avseende rätt till liv. I Sverige används ett stort antal djur för många olika syften och de
allra flesta av dessa avlivas som friska djur, dvs får inte leva till dess att
de dör av ålderdom. Detta gäller tex samtliga djur som föds upp till slakt inom
livsmedelsproduktionen. Att särskilja katten från de andra djuren i detta
hänseende anser inte utredaren är logiskt. Däremot anser utredaren som har
beskrivits ovan att en mängd ansträngningar bör göras för att så få djur som
möjligt ska behöva avlivas. Genom föreslagna förebyggande åtgärder kommer
antalet herrelösa katter som behöver avlivas i framtiden vara väsentligt färre."
Matte har skrivit av kapitlet Övergivna och förvildade djur s 505, se nedan
Vill du själv gå in och läsa finns hela utredningen här SOU 2011:75
Det är lika bra att börja jobba på att alla märker upp och kastrerar sina katter och alla andra för den delen med, för annars kommer det bli massavlivningar framöver som ingen av oss vill se om detta förslag går igenom.
Ny Djurskyddslag SOU2011:75
Kaptitlet Övergivna och förvildade djur s505
7.4
Ett antal instanser har framfört att ett stort problem när
det gäller övergivna och förvildade katter är att avgöra vilken lagstiftning
som ska tillämpas. Det anses vara oklart hur ansvarsfördelningen ser ut mellan
de myndigheter som hanterar ärenden med herrelösa katter. Det framhålls även
att situationen i vissa fall kompliceras ytterligare genom att enskilda
ingriper och agerar före det att någon myndighet gör det.
Oklarheterna i fråga om vilken myndighet som är ansvarit för
herrelösa katter uppges av olika instanser ofta få till följd att inte någon
myndighet känner sig ansvarig för att åtgärda detta ofta kostnads- och
arbetskrävande problem. I det följande redogörs för vilket ansvar för herrelösa
katter som länsstyrelser, polismyndigheter och kommuner kan anses ha enligt
nuvarande lagstiftning.
Länsstyrelsernas ansvar
Enligt 32§ punkten 2 djurskyddslagen ska länsstyrelsen eller
polismyndigheten besluta om att ett djur som är utsatt för lidande omedelbart
ska omhändertas om ägaren till djuret är okänd eller inte kan anträffas.
Länsstyrelsen har enligt 32§ andra stycket djurskyddslagen ansvar för att
avgöra om att ett beslut om omhändertagande som har fattats av någon annan ska
fortsätta att gälla. Vidare ska länsstyrelsen enligt 34§ djurskyddslagen
besluta om vad som ska ske med omhändertagna djur.
Som har nämnts i tidigare avsnitt ska enligt vad som uttalas
i förarbetena till djurskyddslagen katter som är herrelösa anses vara utsatta
för lidande. Med denna tolkning är länsstyrelsen och polismyndigheten skyldiga
att fatta beslut om omhändertagande. Denna uppfattning har stöd av vissa
länsstyrelser i de fall som inte tillsynslagens bestämmelser anses vara
tillämpliga i första hand. Det förekommer dock att vissa länsstyrelser inte
anser att det alls är möjligt att omhänderta herrelösa katter med stöd av
djurskyddslagen, utan anser att det är polisens eller fastighetsägarens ansvar
att se till att herrelösa katter avlivas med stöd av tillsynslagen.
Polismyndigheternas ansvar
Enligt ovan nämnda tolkning av förarbetena till
djurskyddslagen är även polismyndigheten, i likhet med länsstyrelsen, ansvarig
för att omedelbart omhänderta herrelösa katter enligt 32§ punkten 2.
Polismyndigheten ansvarar enligt 32§ tredje stycket djurskyddslagen för
verkställighet av länsstyrelsens beslut om omhändertagande. Det är även
polismyndigheen som enligt 34§ tredje stycket ansvarar för verkställighet av
länsstyrelsens beslut om vad som ska hända med djuret efter omhändertagandet,
dvs försäljning, överlåtelse på annat sätt eller avlivning. Enligt uppgift från
Länsstyrelsen i Stockholms län förekommer det dock inte i praktiken att polisen
fattar beslut om omhändertagande enligt 32§ djurskyddslagen annat än i samband
med ingripande i bostäder och liknande situationer. Det uppges att frågor om
herrelösa katter hanteras mycket olika hos respektive polismyndighet, men en
vanlig uppfattning hos polismyndigheterna är att frågan ska hanteras enligt
tillsynslagens bestämmelser eller av länsstyrelsen.
Polisen är också ansvarig för att ta emot herrelösa katter i
de fall som katter omfattas av hittegodslagen. Enligt polisens uppfattning är
det dock endast i fall där det framstår som mer uppenbart att katten är
borttappad och inte övergiven eller förvildad. Detta kan tex vara fallet med
katter som upphittas i transportbur eller om något annat tyder på att katten
har kommit ur ägarens besittning eller i frågan om katter som är märkta. I
polismyndighetens uppgifter ingår även att pröva frågor om det föreligger
förutsättningar för att inom tätbebyggt område bevilja tillstånd till avlivning
enligt 21§ tillsynslagen av katter som med skäl kan antas vara övergivna eller
förvildade.
Kommunernas ansvar
Herrelösa katter kan också bli kommunens ansvar om de utgör
ett miljö eller hälsoproblem. I 9 kap. miljöbalken finns särskilda bestämmelser
om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Enligt 9 kap 3§ miljöbalken
definieras begreppet olägenhet för människors hälsa som störning som enligt medicinsk eller hygiensiktbedömning kan
påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfälligt.
I kommentaren till miljöbalken anges att man vid denna
bedömning bör se till hur en människa typiskt sett skulle reagera på
olägenheten. Om kommunen har misstanke om att ett sällskapsdjur som innehas av
privatperson bär på en allvarlig smittsam sjukdom som kan föras över till
människor så ska kommunen omedelbart vidta de åtgärder som behövs för att spåra
smittan och undanröja risken för smittspridning. Detta framgår av 9 kap 15§
miljöbalken. Kommunen kan bla
avliva sällskapsdjur som hålls av privatperson om det är nödvändigt för att
förhindra spridningen av sjukdomen.
Kommunerna ansvar
enligt miljöbalken tar sikte på situationer där katter kan innebära olägenhet
för människors hälsa och sanitära olägenheter. När kommunerna agerar med stöd
av denna lagstiftning så är det som regel en fråga om ingripanden i bostäder. I
dessa ärenden finns det alltså som regel även någon som är och bör anses vara
djurhållare.
Kommunernas ansvar i fråga om hantering av herrelösa katter
bör aktualiseras främst i de fall där kommunen är fastighetsägare och vid
tillämpning av tillsynslagens bestämmelser om avlivning av katter som med skäl
kan antas vara övergivna eller förvildade.
Miljö- och
hälsoskyddsnämnden eller motsvarande nämnd inom kommunen får driva ärenden som
rör anmäld olägenhet avseende djurhållning. Av 36§ förordningen om miljöfarlig
verksamhet och hälsoskydd framgår att husdjur och andra djur som hålls i
fångenskap ska förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte
uppkommer. Enligt Rikspolisstyrlsens handledning som syftar till att underlätta
för polismyndigheten vid handläggningar av olika ärendetyper anses med husdjur
även sällskapsdjur, ex hund och katt.
Frågor om
lösspringande katter har prövats enligt bestämmelser i miljöbalken och
förordningen om miljöfarlig verksamhet och häsloskydd. Mål…..
7.5
Utredarens överväganden och förslag
Utredaren anser att omfattningen och komplexiteten av
problemen med herrelösa djur och då framför allt katter kräver att ett antal
olika åtgärder vidtas. Enligt utredarens mening varken kan eller bör problemet
få fortgå olöst. Den främsta anledningen till att åtgärder måste sättas in är
att de herrelösa djuren far illa eller riskeras att fara illa. Forskning visar
tex många herrelösa katter är sjuka, undernärda, bär på parasiter och dör i
tidig ålder. Detta är enligt utredaren inte en acceptabel djurhållning. Att
inte bättre ta hand om övergivna eller förvildade djur står också i strid med
de förpliktelser som Sverige har enligt Europarådets konvention om
sällskapsdjur.
En annan anledning
till att åtgärder bör sättas in är att problemen med de övergivna djuren, och
då avses främst de herrelösa katterna, i dag upptar stora myndighetsresurser.
Både polismyndigheterna och länsstyrelserna måste avsätta oproportionerliga
resurser i sin hantering av herrelösa katter. Utredaren anser därför att både
länsstyrelsen och polisen måste ges bättre verktyg för att kunna hantera detta
problem snabbare och mer ändamålsenligt.
För att åstadkomma
en förändring anser utredaren att ett antal åtgärder behöver genomföras. Några
av dessa åtgärder syftar till att försöka lösa problemet med övergivna eller
förvildade djur i stort och gäller därför alla djurarter. Andra åtgärder syftar
enbart till att försöka lösa problemet med herrelösa katter. För att lösa problemen
med övergivna och förvildade djur på både lång och kort sikt bedömer utredaren
att en kombination av olika åtgärder är nödvändiga.
Åtgärd nr 1.
Övergivna och förvildade djur ska omfattas av djurskyddslagen
Den första åtgärden är att tydliggöra att övergivna och
förvildade djur (dvs herrelösa djur) av tamdjursarter omfattas av
djurskyddslagstiftningen. Med tamdjursarter avses djur som av tradition hålls
av människan och inte naturligt lever vild i den svenska naturen. Detta
omfattar tex lantbruksdjur som får och nötkreatur samt traditionella
sällskapsdjur som reptiler, sköldpaddor eller andra exotiska djurarter som har
förts in i Sverige för att hållas för sällskap eller hobby. Däremot omfattas
inte djur av arter som lever vilt i Sverige, tex rådjur, älg eller varg.
Den tamkatt som
finns i Sverige har varit domesticerad under flera tusen år. Ur ett biologiskt
perspektiv kan därför inte katten betraktas som ett vilt djur och görs inte
heller så i många andra länder. Inte heller i juridisk bemärkelse anses
herrelösa katter vara vilda djur i tex Europarådets konvention om sällskapsdjur
om de tillhör den första eller andra generationen av herrelösa djur. Som
utredaren ser det bör dock inte hanteringen av de olika generationerna av
herrelösa katter skilja sig åt. Detta delvis på grund av de praktiska
svårigheter som detta skulle medföra men också delvis pga att den
domesticeringsprocess som har pågått under flera tusen år inte rimligen kan
anses försvinna på ett fåtal generationer. Utgångspunkten är att det inte ska
finnas några förvildade katter oavsett generation. Forskning visar också att
det sker en kontinuerlig tillströmning av katter som har varit ägda och
generation ett och två kan därför förmodas utgöra en betydande del av de
herrelösa katterna.
Utredaren anser
alltså att även övergivna och förvildade djur, inklusive herrelösa katter, ska
omfattas av djurskyddslagen. Utredaren föreslår därför att det i den nuya lagen
ska anges: Lagen omfattar alla djur som
hålls av människan och de viltlevande djur som används, eller avses användas i
djurförsök. Lagen omfattar även övergivna och förvildade djur av tamdjursarter.
Åtgärd nr 2. Ett
tydligt förbud mot att överge djur införs.
Utredaren anser att det bör förtydligas att man inte får
överge djur. I dag finns det krav på daglig tillsyn vilket är ett indirekt
förbud mot att överge djur. Utredaren bedömer dock att ett uttryckligt förbud
skulle fylla en viktig vägledande funktion. Ett uttryckligt förbud finns också
i Europarådets konvention som sällskapsdjur som Sverige förbundit sig att
följa.
Utredaren föreslår
därför att det införs en bestämmelse i lagen med lydelsen Djur får inte överges. Ett sådant förtydligande har efterfrågats av
ett antal olika instanser. Ett uttryckligt förbud att överge djur finns också i
flera andra länder som ex Finland, Tyskland och Italien.
Åtgärd nr 3. Märkning
och registrering av katter.
För att lösa problemet med de många herrelösa katterna anser
utredaren att ytterligare åtgärder krävs. Utredaren föreslår därför att det
införs krav i djurskyddslagen på att katter ska vara märkta och registrerade.
Denna åtgärd har efterfrågats av så gott som alla länsstyrelser och ett antal
andra myndigheter, intresse- och djurskyddsorganisationer.
Den främsta
anledningen till att denna åtgärd är nödvändig är att katter, till skillnad
från andra djur som människan håller, tillåts röra sig fritt utomhus. När djur
av andra tamdjursarter påträffas utan sin ägare kan man med fog anta att dessa
är herrelösa (borttappade eller övergivna) men om en katt påträffas utan ägare
kan man inte automatiskt dra den slutsatser. Idag finns det inte något krav på
märkning och registrering av katter vilket gör det i princip omöjligt att veta
om en katt har en ägare eller är övergiven, bortsprungen eller aldrig har haft
någon ägare. Detta orsakar problem för länsstyrelse och polis som i dag inte
kan skilja de herrelösa katterna från de katter som har en ägare. Hanteringen
av djuren blir därför ineffektiv och kostsam.
Som utredaren ser
det har problemet med herrelösa katter uppstått pga att enskilda kattägare har
brustit i sitt djurägaransvar. Utredaren anser därför att ansvaret för
problemet bör läggas på kattägarna och att dessa bör hjälpa till att lösa och
förebygga problemet med herrelösa katter. SVERAK, representanter för att antal
katthem, och många andra instanser har också uppgett till utredaren att de är
mycket positiva till att krav på märkning och registrering av katt. Enligt
deras mening skulle det höja kattens status.
Att införa krav på
märkning kommer att medföra en viss kostnad för djurägaren men kommer samtidigt
att bespara myndigheterna och samhället kostnader eftersom hantering av katter
kan bli mer effektiv. Utredaren anser
också att det är viktigt att signalen till kattägarna är att myndigheterna inte
är ansvariga för att ta hand om de katter som kattägarna har skaffat sig. Med krav
på märkning och registrering kan länsstyrelsen eller polisen skilja ägda katter
från herrelösa katter när de omhändertas och ägda katter kan då ges tillbaka
till deras ägare. Är katterna däremot omärkta anser utredaren att de ska anses
vara herrelösa och hanteras därefter. Om en kattägare låter en omärkt katt röra
sig vind för våg får denne stå konsekvensen av att katten kommer att betraktas
som herrelös om den fångas in av polis eller länsstyrelse. En
informationskampanj om kravet på märkning av katt bör dock genomföras före det
att kravet på märkning träder i kraft.
Länsstyrelsen och
polisen har idag omfattande kostnader för hanteringen av herrelösa katter.
Enligt de beräkningar som utredaren har gjort på myndigheternas skattningar
skulle dessa kostnader ligga på runt 15 miljoner kronor om året. Utredaren
bedömer att dessa borde kunna minska markant om hanteringen effektiviserades.
Att införa krav på märkning och registrering av katter är enligt utredarens
mening en förutsättning för denna effektivisering.
Märkning
Utredaren anser att det i lagen ska anges att katter ska
märkas på godkänt sätt och att märkning ska vara bestående. Med bestående
märkning avses tatuering eller chipmärkning. Utredaren anser inte att halsband
eller liknande kan anses vara en bestående eller pålitlig metod eftersom
halsband kan gå sönder och falla av. Att katter ska vara märkta ska gälla för
alla katter som finns stadigvarande i Sverige, dvs gäller inte katter som tex
tas in i Sverige för att delta i tävlignar och som inte kommer att stanna i
landet.
Det finns i dag
etablerade rutiner för märkning av katt och många kattägare märker redan sina
katter. Med lydelsen att katter ska märkas på godkänt sätt avses att märkningen
ska, liksom idag, ske i överensstämmelse med de djurskyddsbestämmelser som
finns på området. Idag får djur identitetsmärkas genom inplantering av
mikrochip under förutsättning att det utförs av veterinär eller av person som
har genomgått utbildnign som har godkänts av Jordbruksverket.
Centralt register
Märkta katter ska registreras i ett centralt register. I
lagförslaget anger utredaren att regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer ska ansvara för att ett för landet centralt register över katter och
kattägare förs (kattregistret). Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får besluta att överlåta driften av registret till en annan myndighet
eller till en organisation. Med detta avses att Jordbruksverket kan driva ett
centralt kattregister eller överlåta detta på någon annan. I dag är tex redan
det hundregister som Jordbruksverket driver förberett för att kunna omfatta
ytterligare ett djurslag. Jordbruksverket har meddelat att IT-kostnaderna för att
inrätta ett kattregister beror på om katterna införs i samma register
tillsammans med hundarna eller om systemet delas upp i två delar. Kostnaderna
för dessa två olika lösningar är 350 respektive 600 IT timmar räknat på 800
kronor timmen blir 280 000 kronor resp 480 000 kronor.
Utredaren anser att
kostanden för märkning och registrering ska betalas av kattägarna. Införandet,
upprätthållande och hanteringen av registret ska ske enligt
kostnadstäckningssystem. Som ex kan nämnas att det i dag kostar 70 kr för en
hundägare att registrera sin hund i hundregistret. Som utredaren ser det är
detta en mkt låg kostnad och även om denna dubblerades anser utredaren att det
skulle vara en mkt rimlig kostnad.
Åtgärd nr 4.
Tydliggörande av ansvar och effektivare hantering av herrelösa djur, inklusive
katter.
Utredaren har funnit att herrelösa djur för närvarande
omfattas av djurskyddslagen, hittegodslagen, tillsynslagen och miljöbalken. Pga
detta blir både länsstyrelse, polis och kommun ansvariga för hanteringen av djuren
och det inbördes ansvaret mellan olika myndigheter är idag oklart. Utredaren
bedömer att denna oklarhet är en del av orsaken till varför problemet med de
herrelösa katterna blivit så stort och att detta ansvarsproblem därför måste
lösas. Utredaren föreslår därför att övergivna djur ska omfattas av
djurskyddslagen men också i fortsättningen enbart av denna. På så sätt blir
alltid länsstyrelsen ansvarig för hanteringen av dessa djur.
Utredaren anser dock
att även polismyndigheten ska ha möjlighet att fatta beslut om omhändertagande
av herrelösa djur. Detta kan tex vara nödvändigt vid tillfällen när
länsstyrelsen inte är bemannad. Om beslutet har meddelats av polismyndigheten,
ska beslutet dock snarast underställas länsstyrelsen, som ska avgöra om det ska
fortsätta att gälla.
Utredaren föreslår
att en ny bestämmelse förs in i djurskyddslagen gällande omhändertagande av
herrelösa djur. I den sk anges att om det är sannolikt att ett djur är
herrelöst ska länsstyrelsen eller polismyndigheten fatta beslut om
omhändertagande.
När djur av andra
tamdjursarter än katt påträffas utan sin ägare kan man med fog anta att dessa
på något sätt är borttappade eller övergivna. Eftersom dessa djur förslås
omfattas av djurskyddslagen blir länsstyrelsen ansvarig för att omhänderta
dessa djur. Om däremot en katt påträffas utan ägare kan man inte automatiskt
dra den slutsatsen att den saknar ägare eftersom katter tillåts röra sig fritt
utomhus. Enligt utredarens mening ska länsstyrelsen endast ingripa när katten
far illa eller medför någon form av problem. Det kan tex handla om katter i en
kattkoloni eller katter som påträffas magra eller skadade. I dessa fall ska
katterna omhändertas och det ska undersökas om katterna är märkta eller inte.
Om katterna är märkta kontaktas ägaren som får tillbaka katten mot den kostnad
som omhändertagandet medfört. Vill ägaren inte betala tillfaller katten staten
och behandlas på samma sätt som den katt som är omärkt och andra övergivna
eller borttappade djur (se nedan).
Hanteringen av övergivna djur, dvs omärkta
katter och djur av andra arter som påträffas övergivna eller borttappade
innebär med detta förslag att länsstyrelsen omhändertar dessa djur och placerar
dem på djurhem. Om djuren inte har efterfrågats inom 10 dagar anser utredaren
att djuren ska tillfalla staten och får därmed säljas, överlåtas eller avlivas.
Utredaren förslår också att bestämmelsen
i 21§ tillsynslagen om att katter som med skäl kan antas vara övergivna eller
förvildade får dödas (av jakträttsinnehavaren eller någon som företräder denne) tas bort. För att veta om en katt
saknar ägare måste man först kontrollera om katten är märkt. Utredaren anser
också att alla djur av tamdjursarter ska fångas in och omhändertas enligt
nedan, inte skjutas från håll. Även bestämmelser i hittegodslagen gällande djur
bör tas bort.
Försäljning,
överlåtelse och avlivning
Hur katter och andra herrelösa djur ska hanteras efter
omhändertagandet är en känslig fråga där personer har skilda åsikter. Vissa
personer har framför till utredaren att katter alltid bör tas om hand om och
att staten bör bekosta deras omvårdnad om inte någon vill ha dessa katter.
Andra har framfört att avlivning är den bästa och mest humana lösningen för
katter som inte någon vill ha.
Utredaren anser att katter som är sjuka,
skadade eller så förvildad att de inte mår bra av att vara i människors närhet,
bör avlivas.
Är katten däremot frisk anser utredaren att katterna i
första hand bör säljas eller överlåtas till personer som tar väl hand om dem.
Många katthem bedriver idag en imponerande omplacering av herrelösa katter till
privatpersoner. Katthemmen har dock uppgett till utredaren att det är svårt att
hitta hem till alla de friska herrelösa katter som skulle kunna omplaceras.
Utredaren anser därför att i andra hand, om
det inte går att hitta hem till dessa katter, bör katterna avlivas. Vissa
personer har framfört att det inte är etiskt acceptabelt att avliva friska djur
men som utredaren ser det är det en rätt som människan har tagit sig över alla
djur som hon håller. Även om utredaren anser att kattens status ska höjas i den
bemärkelsen att katter ska tas om hand och inte lämnas vind för våg att klara
sig själva, ser inte utredaren att det finns etiska skäl att särskilja katterna
från de andra djuren avseende rätt till liv. I Sverige används ett stort antal djur för många olika syften och de
allra flesta av dessa avlivas som friska djur, dvs får inte leva till dess att
de dör av ålderdom. Detta gäller tex samtliga djur som föds upp till slakt inom
livsmedelsproduktionen. Att särskilja katten från de andra djuren i detta
hänseende anser inte utredaren är logiskt. Däremot anser utredaren som har
beskrivits ovan att en mängd ansträngningar bör göras för att så få djur som
möjligt ska behöva avlivas. Genom föreslagna förebyggande åtgärder kommer
antalet herrelösa katter som behöver avlivas i framtiden vara väsentligt färre.
TNR-metoden
Som alternativ till att oönskade katter avlivas har
TNR-metoden förts fram vilken innebär att herrelösa katter fångas in, kastreras
och släpps tillbaka ut igen. Denna metod har väckt mycket debatt och utredaren
har tagit del av både myndigheternas och olika organisationers syn på denna
metod, samt studerat forskningslitteraturen på området. Mot denna bakgrund har
utredaren dragit två generella slutsatser.
- att TNR endast kan anses vara förenlig med djurskyddslagen om vissa förutsättningar uppfylls, och
- att TNR inte avlägsnar katter från ett område, dvs inte löser problemet om målet är att helt få bort herrelösa katter från ett visst område.
Enligt uredarens mening är det
förenligt med djurskyddslagen att fånga in och ta hand om herrelösa katter om
det görs på ett sätt så att katterna inte skadas. Att kastrera dessa katter och
släppa tillbaka dem ut i friheten igen är däremot mer tveksamt eftersom katter,
i likhet med andra djur, inte får överges. Som utredaren ser det krävs det
enligt djurskyddslagen att dessa katter får en likvärdig skötsel som andra
hållna katter, dvs tillsyn och mat samt veterinärvård i den utsträckning som
specificeras i djurskyddslagstiftningen. Myndigheter, veterinärer och forskare
har ställt sig tveksamma till om det går att uppnå sådan tillsyn och skötsel
som motsvarar de krav som djurskyddslagen ställer med TNR. Utredaren delar
denna tveksamhet och bedömer att det i praktiken är svårt att bedriva nödvändig
tillsyn över katter som hålls i TNR-projekt.
Det andra problemet med TNR är att den inte innebär att de herrelösa
katterna försvinner från ett visst område. I och med att katterna kastreras så
kan de inte föröka sig men de kommer ändå leva kvar där. TNR förutsätter alltså
att herrelösa katter är önskvärda i vissa områden och detta anser utredaren kan
ifrågasättas. Utredaren bedömer att dessa katter kan störa såväl boende i
området som det vilda djur- och naturlivet. Även om många anser att man i ett
samhälle får stå ut med att andras katter rör sig över ens tomt anser inte
utredaren att man kan ta för givet att alla finner en hög koncentration av
frispringande katter angenäm. Forskar har framfört att detta kan ses som en
form av djurhållning utan inhägnader där man låter sina djur röra sig fritt
över andra personers mark. Som utredaren ser det skulle detta behöva
lämplighetsbedömas utifrån boendemiljön i varje enskilt fall om det skulle
tillåtas. På samma sätt måste det också vägas in om detta är lämpligt från
miljösynpunkt. Forskning visar att katter i höga koncentrationer kan vara ett
hot mot vissa vilda djurarter.
Sammanfattningsvis anser utredaren inte att det är bevisat att man med
TNR kan ge katter i kattkolonier en tillräcklig tillsyn för att den ska anses
vara förenligt med djurskyddslagsstiftningen. Som utredaren ser det krävs det
mer forskning innan metoden kan godkännas från djurskyddssynpunkt. Om metoden
därefter kan godkännas måste en sådan katthållning ändå prövas av länsstyrelsen
i varje enskilt fall utifrån den skada som de frispringande katterna kan orsaka
på det vilda djur- och växtlivet samt utifrån det obehag de kan orsaka de
boende i området.
Åtgärd nr 5. Föreskrifter om hållande av katt.
I samband med att krav på
märkning och registrering av katter införs i lagen så anser utredaren att
Jordbruksverket även ska föreskriva om hållande av katter. Av myndighetens
djurskyddsbestämmelser bör det bla framgå att om katten tillåts vistas ute utan
uppsikt så måste ägaren sätta in åtgärder så att den inte kan fortplanta sig
okontrollerat. Detta kan åstadkommas på olika sätt, antingen genom kirurgisk
kastrering eller genom medicinsk behandling.
Denna åtgärd kan motverka en stor del av den förnyelse av populationen
av förvildade katter som djuren själva står för. Åtgärden kommer också att
minska tillgången av oplanerade kattungar som är en av orsakerna till varför
kattungar är så billiga och enkla att skaffa sig. Utredaren anser att en stor
del av problemet med de herrelösa katterna kommer från att kattägaren inte har
kontroll över fortplantningen hos sina husdjur. Att en djurart tillåts sköta
sin fortplantning och förökning helt utanför sin ägares kontroll är ett fenomen
som inte accepteras inom någon annan djurhållning. Ansvaret är djurägarens och
utredaren anser att det är djurägarna som måste förhindra uppkomsten av
oönskade avkommor.
Basco
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar