Bascos Blogg

Bascos Blogg

söndag 7 juni 2015

Vad ska man säga om den här veckan då?!

Jo, solen har varit framme ganska mycket och det är toppen att hänga på tomten. Snöa tog en fågel vid matstationen. När matte fick tag på Snöa så levde den stackars fågeln fortfarande och flög iväg minus några fjädrar kvar. Hon leder ligan. Fast Chili lyckades ta en mus för någon vecka sen, den levde också fortfarande och matte släppte ned hen i sitt bo igen.

En ny bekantskap har kommit till, en ekorre som förmodligen snor alla jordnötter matte lägger ut åt rådjur och fåglar. Faunan är varierande här. Vi har räv, rådjur, ekorre, ringduvor, nötskrikor, domherrar, gulsparvar, möss, en massa andra småfåglar och så de lokala besläktade Solan, Saffie och Bosse som ofta besöker oss. Man vet aldrig vad man möts av när tillfälle ges att gå ut.

Matte fortsätter mata missar på sina platser. Igår var hon och skulle fånga in kattfamilj i Sorunda. Det gick halvbra. Mammakatt som inte skulle vara i utrymmet enligt uppgift var det och hon kom utrusande rakt in i fångsthåven. Sen lyckades hon ta sig ur och försvinna. Två kattungar var redan infångade vid ankomst och en tredje fångades lätt in. De är 6-7 veckor gamla. 


Man väntade på mammakatt att återkomma och riggade fälla, men hon visade sig inte mer. Nya försök idag att fånga in henne, för så klart ska hon vara med sina ungar. Tyvärr låg det här stället bredvid en väldigt trafikerad väg med höga hastigheter. Ungarna togs med till ett katthem. Nu hoppas vi bara att mammakatt blir omhändertagen också. Prognoserna är ganska goda för hon är klappbar och mataren har till och med plockat fästingar på henne. Allt hänger väl bara på att hon återkommer till matstället.

Jag har varit in och träffat Lakrits men hon bara fräste åt mig, fast först nosmöttes vi. Sen försökte jag visa på alla sätt jag kan att jag inte är farlig, jag la mig på rygg och pratade med henne fast på behörigt avstånd. Man vet aldrig med katttjejer. Inte ens jag lyckades charma henne. Nya försök kommer nog att göras.

En liten update från mig.

Basco

1 kommentar:

Alice sa...

Jamarns vilka jägare Chili och Snöa är! *imponerad*
Vi håller tassarna för att mammakatt blir infångad och kan återförenas med sina ungar
*nosbuffar*