Bascos Blogg

Bascos Blogg

tisdag 29 mars 2011

Nyss ringde hon....

min vettis i Farsta. Bagis hade skickat över alla provresultat till henne och hon sa att dom har utrett mig både högt och lågt. Finns ingen förklaring till min feber. Inte ens när katter har riktigt dåliga tänder är det vanligt att vi får feber. Då sa matte att hon tror problemet ligger i munnen. Då jag också har lite problem med att fiska upp torrisarna.

Vettisen tittade på röntgenbilderna hon hade framför sig och påtalade en tand på vänstra sidan överkäken att den inte hade sett så bra ut när jag var där men att röntgenbilderna inte gav något direkt svar. Matte gick genast och tittade i min mun för hon hade för sig att det var vänstra hörntanden som varit jätteröd. Men när hon försökte lyfta mina läppar skrek jag till, inte för att hon hade gjort mig illa utan för att jag faktiskt var tokröd på just den tanden som vettisen påtalat (om man jämförde med hörntanden som var mörkt rosa), och hon råkade väl snudda där. Vettisen sa att det är konstigt att jag är så röd trots att jag går på Metacam.

Det matte och vettisen kom överens om är följande. Jag fortsätter behandlingen på Metacam. Vettisen skulle konsultera en annan kollega med röntgenbilderna också. Sen får vi invänta provsvaren från Glasgow på FIP. Vettisen trodde att det kunde vara flera saker som är på gång.

Matte ska bara se till att jag äter och får i mig vätska och är en glad och lycklig liten katt, så får vettisen återkomma när hon har funderat klart. Den troliga lösningen framöver blir ju att jag kommer få ta bort även den tanden.

Japp, nu vet ni!

Ps. Jag mår fortsatt bra och fått i mig lite käk så det är dags för en liten lunchlur nu. Ds

På återhörande:)
Basco

8 kommentarer:

Kjelle Bus aka Charlie Rascal sa...

Låter inte kul att ha ont i munnen :(
Men bättre det än att det skulle vara den där dumma FIP sjukdomen som vi håller alla tassar och tummar för att det INTE är.

Anonym sa...

Vilka bråkiga tänder du verkar ha. Men det är skönt att du mår så pass bra som du gör. Du skrämde oss ordentligt när du var sjuk.

annsofi sa...

Fortsätt så Basco!!!

Kattson sa...

Tycker det är lite märkligt att inte veterinärerna upptäckte Bascos inflammerade tand. Men alla kan väl göra fel... Hoppas i alla fall att han får den hjälp han behöver så han inte behöver ha ont, även utan Metacam.

Nea theCat sa...

Hoppas det går åt rätt håll nu och fortsätter med det.

Nosgos

lillies lya sa...

Håller med Kattson, att de inte upptäckt det under alla undersökningar... Hrmpf! Hoppas att du slipper ha ont och feber - lillie säger att det är HEMSKT att ha tand- och käkvärk och att inga piller hjälper mot sån värk. Inte konstigt om du har svårt att äta torrisar då!

kramis, gottisar (mjuka) och nosgos till er alla
M&K

Basco sa...

Vettisen på Bagis sa att hon tittat honom extra i munnen då det stod att han hade tandköttsinflammation i hans journalmen hon såg ingenting uppseendeväckande då, metacamen tar ner febern men även symtom på infektion tyvärr, så inte alltid så lätt att upptäcka,

Matte

NoOne sa...

Inget roligt med munnen ,tassvännen :(
Håller våra tassar hårt här/Jam & Kram!!!